Kontakt

Základní škola a mateřská škola Český Těšín Pod Zvonek, příspěvková organizace
Pod Zvonek 1835
737 01 Český Těšín

tel. : 558 741 950
e-mail : info@podzvonek.cz

datová schránka: ID msexkkh

 

Ekologické výukové programy

Ekologický výukový program Bez obalu


V programu jsme se dozvěděli spoustu nových a užitečných věcí. Například to, že obyčejná igelitová taška se vyrábí z ropy. Mohli jsme si vyzkoušet, jak nakupovat co nejšetrněji pro naši Zemi. Povídali jsme si o značkách různých výrobků z plastu, papíru, železa, hliníku apod. Taky jsme viděli koloběh výroby žárovky, než se dostane na náš trh. Víme již, že zlatý prsten je obtížné vytěžit i zpracovat. Prsten obsahuje více dílů než obyčejné auto
Děkujeme paní z ostravského centra Vita za příjemnou  besedu o ekologii.
Hyrnik Petr a Richard Siuda 7. B

Z Ostravy k nám dorazila paní z centra Vita, která s námi strávila 2 příjemné vyučovací hodiny. Povídali jsme si o třídění odpadu a ekologii. Díky kupce odpadků jsme se dozvěděli něco nového o značkách a číslicích na těchto obalech – od nápojů, prostředků na nádobí a plechovkách.
Poté následovala skupinová práce, ve které jsme měli seřadit papírky s obrázky a textem tak, aby vznikl průběh výroby igelitové tašky.
V těchto skupinách jsme pokračovali ve hře na nakupování. Měli jsme za úkol vymyslet příjmení pro svou skupinu – rodinu a nakoupit co nejšetrněji nebo naopak podle nákupního seznamu. Na stolech byly papíry s vyfocenými potravinami, ze kterých jsme měli vybírat. Vyhrála skupina s příjmením Hrobařovi a Hyrníkovi.
Bylo to moc poučné, paní byla sympatetická a milá.
Fűriová Michelle a Šillerová Kristýna, 7. B


Bez obalu

Radostí nám skákala srdíčka, že nás 3. a 4. vyučovací hodinu nečeká běžná výuka, ale program Vity. Vešli jsme do učebny přírodopisu a sedli si do kruhu. Paní učitelka se divila, kde jsme, ale my ,,poslušní“ žáčci jsme už seděli v učebně. První hodina byla hlavně povídací, ale také velmi zajímavá. Velmi nás potěšilo, že se k nám přidala i paní učitelka, která mezi nás perfektně zapadla. Seznámili jsme se se značkami recyklace a dozvěděli se, co která značka znamená. Bylo jich hodně, všechny bych si asi nezapamatovala. Trošku jsme byli zklamaní, když končila 1. hodina programu, ale i tu druhou jsme si náramně užili. Dostali jsme „karty osudu“, které určily skupiny, v našem případě rodiny, které dostaly za úkol, nakoupit podle seznamu věci tak, aby nákup byl co nejšetrnější k životnímu prostředí. Rodiny Hliníkových, Papírovců a Plastovců nakupovaly šetrně,ale jedna rodina měla za úkol nakoupit nešetrně. A divte se, či ne, i jejich jméno tomu odpovídalo, byli to Simpsonovi. Nejvíce šetrně nakoupili Papírovci . Měli 11obalů. Nejméně šetrně nakoupili, kdo jiný než Simpsonovi, kteří měli 64 obalů. Brrr,radši si tu kopu obalů představovat nebudu.
Myslím, že program byl pro nás hodně poučný do budoucnosti.

Táňa Pomothyová, VII.A


Léčivé bylinky

Ve čtvrtek 10. 2. 2011 nám zavoněly třídy 3.A a 3.B bylinkami. Slečna Zuzka (ze střediska ekologické výchovy VITA) měla pro nás přichystány obrázky, karty, semínka, sušené listy, květy, plody léčivých bylinek. Poslouchali jsme vyprávění o bylinkách, skládali puzzle, přiřazovali obrázky k textům, hledali dvojice  bylinek, poznávali je podle vůně. Vyzkoušeli jsme i svůj hmat a měli poznat sušené šípky a černý bez.
Nakonec jsme ochutnali voňavé čajíčky.

Víte také, že:
Bazalka pravá je mimořádně univerzální bylina. Je odjakživa považována za posilující a osvěžující léčivou rostlinu, která zvyšuje vitalitu, prospívá při depresích a pomáhá při všech nemocech z nachlazení. Bazalka je velice účinná při respiračních infekcích.
Jitrocel kopinatý se používá v lékařství při léčbě horních cest dýchacích, neboť uvolňuje zahlenění a mírný zánět sliznice. Má protizánětlivé účinky a úspěšně tlumí kašel. Jitrocel působí také jako antibiotikum, a tak je používaný i při vředové chorobě tlustého střeva, i při Crohnově nemoci. V lidovém léčitelství se využívá vodný výluh z jitrocele na čerstvé rány a omrzliny, jež čistí a brání jejich hnisání.
Kopřivu využíváme při otocích, zánětlivých onemocněních močových cest a při revmatismu. Působí jako podpůrný prostředek při cukrovce a jako léčivo proti jaterním a žlučníkovým onemocněním. Mladé kopřivy se mohou užít při chudokrevnosti. V lidovém léčitelství se užívá na žaludeční vředy, na nervy, tišení záchvatu astmatu, žlučníkovou koliku, zvyšování sekrece mateřského mléka, na vodnatelnost (v celém těle), při tuberkulóze. Má močopudný účinek a odstraňuje škodlivé látky z těla.
Libuše Zdráhalová
léčivé bylinky

Voda – zdroj života

Dne 1.12.2010 jsme se zúčastnili výukového programu Střediska ekologické výchovy VITA pod názvem Živá voda.

 

Dověděli jsme se, odkud se bere voda, která nám teče z kohoutku a kam potom mizí, kolik vody spotřebujeme při běžných domácích činnostech, kde se na světě spotřebuje nejvíce vody a naopak kde je voda cennější než zlato.

 Odpovědi na otázky jsme hledali ve skupinkách pomocí her, pokusů a diskuzí.

Beseda byla velmi naučná a moc se nám všem líbila.     Žáci 6.A a 6.B

 

  


 

Ruční papír vlastnoručně


Již pravidelně každý rok jsou naši žáci vtahováni do tajů přírody, jejího využití i ochrany. Za tímto účelem spolupracujeme s občanským sdružením VITA, které nám pomáhá svými výukovými programy obohatit a prakticky oživit výuku.
Dne 5. listopadu 2010 si žáci 5. ročníků mohli vlastnoručně vyzkoušet výrobu papíru. Jak se jim program líbil a co si z něj odnesli, uvádíme v následujících příspěvcích.
  Za 5. ročníky Šárka Přečková

Zjistili jsme, že v Egyptě se psalo na rostlinu papyrus... Hodně se mi to líbilo, alespoň vím, že na světě je hodně papírů, které se dají recyklovat.
  Tereza Gerčicová

Program se mi velmi líbil. Výroba ručního papíru mě bavila a zaujala.
Dominik Laža

Dověděli jsme se, že se papír vyrábí ze dřeva, které se zpracuje na malé piliny. Poté se piliny převezou do papíren, tiskáren a nakonec do obchodu... Přednáška se mi líbila, protože byla zajímavá a poučná.
Michaela Jaworská

My jsme místo pilin použili noviny... Skoro hotový papír jsme ozdobili skořicí a přežehlili. Líbilo se mi to a bylo to pro mě poučné.
Adriana Ptaková
Postup byl velmi jednoduchý, takže jsme si ho mohli vyrobit i doma.
Jakub Filípek

Naučili jsme se, že se dá papír recyklovat a tím se šetří stromy. Nakonec jsme si každý vyrobili papír. Výukový program se mi líbil, protože jsem se dozvěděla spoustu zajímavých informací.
Alice Jarolímová

 

 



 

Africká vesnice očima žáků 8. A

Plni očekávání jsme usedli do lavic za zvuku bubínku, který si s sebou na výukový program „Africká vesnice" přinesla paní přednášející. Nevěděli jsme přesně, co nás v následující hodince čeká, ale myslíme si, že po skončení přednášky jsme si odnesli docela dost informací a námětů k přemýšlení. Život Afričanů se podstatně liší od života běžného Evropana. Překvapilo nás, kolik katastrof Afriku postihne, že lidé umírají na úplně obyčejné nemoci, doktorů je v této zemi málo a nemocných až příliš moc. Připadá vám samozřejmé, že si z vodovodního kohoutku natočíte sklenici čisté vody? Na to v Africe zapomeňte. Pracující děti také nejsou neobvyklým „africkým jevem". Ihned nás napadlo, že si někdy stěžujeme na pravidelnou docházku do školy a hromadu úkolů, ale museli jsme se trochu zastydět. Africké děti by za učení ve škole daly cokoliv. Po výkladu a přílivu informací jsme si zahráli africkou hru. Rozděleni do skupinek po čtyřech žácích jsme se lámali hlavy, jak pěstovat každý rok obilí a jiné plodiny, co dělat, když přijde povodeň nebo jiná pohroma. Tak nás to pohltilo, že se zazvoněním jsme byli snad ještě v polovině hry. Nakonec jsme společně vyjmenovali několik způsobů, jak Africe pomoci. Existují humanitární organizace, kde si můžeme zakoupit panenku, darovat zdánlivě nepotřebné věci nebo, až budeme vydělávat, si „adoptovat" nějaké africké dítko a umožnit mu vzdělání a důstojný život.

Žáci třídy 8. A


 


 

Zajímavá hodina o Africe

Každý z nás si určitě někdy postěžoval ohledně jídla, pití, školy nebo bydlení. Dříve, než to příště zase uděláme, bychom se však měli zamyslet a představit si život třeba v Africe. Tam nemají téměř žádnou možnost volby či výběru. Nedostatek vody a jídla je na denním pořádku.

Myslím, že si nikdo z nás nedokáže představit, co musí prožívat třeba takové malé dítě z Afriky. Nemá možnost pořádně se napít, najíst, obléct se nebo vzdělávat. Dospělí i děti často trpí už od narození nejrůznějšími nemocemi, na které později umírají. Například taková chřipka. Na chřipku denně umírají desítky, možná stovky lidí.

A protože je v Africe nedostatek zdravotní péče, jezdí tam pracovat mnoho dobrovolných lékařů jen tak, z dobré vůle.

Tyto a další poznatky jsem se dnes - 8. 11. 2010, dozvěděla v programu, který měl název Africká vesnice. Program byl velice zajímavý a myslím si, že ostatním žákům se líbil stejně tak, jako mně.

Katrin Zielinová, 8. B

 



 

 

Jsou, jsou na potoce ráčata


Co je to?

U hlavy růžky,
v rukou nůžky,
hladký má kabátek
a chodí nazpátek.

Zdroj: Český jazyk pro 5. ročník, Septima

V pátek 15. 10. 2010 k nám přijela slečna z občanského sdružení Vita Ostrava, se kterým léta spolupracujeme, aby nám ve výukovém programu Jsou, jsou na potoce ráčata přiblížila život raků v našich vodách.
Seznámili jsme se s některými druhy raků. Původními druhy jsou rak říční a rak kamenáč.
Z oblasti Haliče byl k nám importován rak bahenní.
Z Německa se k nám přirozenou migrací šíří rak pruhovaný.
Pokusně byl vysazen rak signální a ten začíná vytlačovat raka říčního. Je však nebezpečný především tím, že přenáší račí mor a sám je vůči němu odolný.
Mezi kriticky ohrožené živočichy patří rak říční a rak kamenáč.
Žáci 3.A a 3.B


 


 

Kouzla s přírodou


Ve dnech 21. a 22. ledna 2010 se žáci pátých ročníků naší školy zúčastnili výukového programu „Kouzla s přírodou". Vyučující zajistili tento program ve spolupráci s občanským sdružením VITA. Dozvěděli jsme se, jak přírodní materiály využívali lidé kdysi a jak je můžeme využívat i my. Pracovali jsme s bylinkami, bavlněnou látkou, luštěninami, ovčí vlnou a mohli jsme si sami vyrobit také ekologickou plastelínu. Výsledkem byl voňavý pytlíček s bylinkami, malý tkaný kobereček ze zbytků bavlněných látek, korálky z luštěnin nebo různé figurky z ekologické plastelíny. Všem se nám program líbil a už se těšíme, co si pro nás VITA připraví příště.
Žáci V.A

 


 

Bylinky

Dne 1. 2. 2010 proběhl vyučovací program z Ostravy - Vita. Jak se líbil? Posuďte sami. Z ekologického programu Vita k nám přijela slečna Alča. Hráli jsme bezva hry. Každý žák dostal ochutnat doušek čaje. Více mi chutnal meduňkový. Poznávali jsme byliny po čichu. Nejlepší bylo, že jsme se učili trochu jinak.

Kryštof Grania, 4. B

 


 

Co skrývá popelnice

 

V pátek 5. února 2010 jsme měli besedu o třídění odpadu. Beseda se jmenovala Co skrývá popelnice. Probíhala v naší třídě - 7. B. Začalo to tím, že jsme museli třídu k besedě trochu upravit. Paní Eva si přinesla do třídy malou popelnici a ptala se nás, co asi v ní může být. Všichni tvrdili, že tam má odpadky. A opravdu tam byly. Paní Eva nám ukázala, jak třídit odpad a z čeho se vyrábí určitý materiál, např.:

  • papír se vyrábí ze dřeva,
  • kov se vyrábí ze železné rudy.

Ještě před tím, než jsme si začali povídat o třídění odpadu, zahráli jsme si hru. Všem rozdala nálepky se slovy, které jsme si měli nalepit na čelo. Třída ale protestovala proti tomu, abychom si je nalepili na čelo, proto jsme si je nalepili na záda. Na štítcích bylo napsáno např.: papír, hliník, plast, kov apod. Hra spočívala v tom, aby děti mezi sebou nemluvily a přiřadily se každý do správné skupinky. Poté vzala zmíněnou popelnici a doprostřed vysypala její obsah - odpadky. Bylo tam např.: obal z mléka, konzerva od barvy atd. Kolem kupy odpadků položila žluté cedulky s názvy, jako jsou např.: hliník, papír, plast atd. Poté přiřadila každé dvojici nebo trojici určitou kartičku a ta dvojice nebo trojice musela z hromady odpadků vybrat věci, které tam patří. Například my jsme měli hliník a hliník se od kovu pozná tak, že není magnetický. Dali jsme k naší kartičce alobal, obal od müsli tyčinek. Něco jsme přiřadili dobře a něco špatně. Paní Eva nám vysvětlila, proč jsme to přiřadili špatně.

Myslíme, že beseda nám do života něco přece dala, i když někdo si to nemyslí, ale my ano.

Tereza Bogaczová a Eva Rykalová, 7. B


 

Výukové programy ekologické výchovy

V rámci environmentální výchovy se snažíme kromě klasických vyučovacích hodin nabídnout dětem vědomosti i dovednosti formou jiných vyučovacích metod.
Jednou z metod jsou výukové programy, které realizujeme přímo ve škole pod vedením odborných lektorů nebo mimo budovu školy.
Máme připravený celoroční plán výukových programů pro žáky 1. i 2. stupně, který postupně uskutečňujeme.
V pátek 6. 11. 2009 na škole proběhly pod vedením odborného lektora z Vity, Střediska ekologické výchovy v Ostravě, dva výukové programy pro 8. ročníky.
V 8. A probíhal program Ekologická stopa v počítačové učebně. Žáci si spočítali, kolik plochy Země potřebují ke skutečnému životu a seznámili se s principy trvalé udržitelnosti.
Program pro 8. B se jmenoval Africká vesnice, ve které se žáci na chvíli změnili v africké domorodce se všemi jejich starostmi přemýšleli o tom, jak funguje svět. Součástí programu byla i diskuze o mezinárodní pomoci, vzdělanosti, xenofobii, válkách a nemocech.

Ľubica Nowaková

Africká vesnice

Naše třída se zúčastnila zajímavé přednášky o zemích třetího světa. Ze začátku si pan Tomáš Kukuč oblékl červený hábit a začal vyjmenovávat problémy těchto zemí, např. nedostatek pitné vody, vysoká porodnost, AIDS, hladomor a jiné věci, které lidem třetího světa působí problémy. Všechny tyto problémy jsme napsali na tabuli a povídali si o nich. Nakonec jsme si zahráli zajímavou hru. Pěstovali jsme plodiny a hospodařili. Hru komplikovalo suché počasí s nemocemi. Také vlhko nebo občanské války. Někdo mohl dostat i humanitární pomoc. Myslím, že se hra všem líbila a že jsme se dozvěděli opět něco nového.
Veronika Bocková, 8. A


Ekologický výukový program Mraveneček

Dne 19. 11. 2009 proběhl v prvních třídách výukový program střediska ekologické výchovy VITA s názvem Mraveneček. Děti si poslechly pohádku, naučily říkanku, vybarvily obrázek. Při práci ve skupinách si vyzkoušely složit tělo mravence z částí a seřadit jednotlivá stadia vývoje. Formou her a vyprávění se dozvěděly mnoho zajímavostí ze života těchto užitečných tvorů.

Miczková Dagmar


 

Ekologický výukový program Jak vaří rostlina

Jeden z dalších výukových programů, který se uskutečnil v 6. A a 6. B se jmenoval Jak vaří rostlina. Žáci si hravou a zábavnou formou uvědomili význam rostlin pro lidi a děj, který v nich probíhá - fotosyntézu. Dále si připomenuli stavbu buňky a význam organel pro rostlinu.
Nowaková Ľubica

Byl pátek, osm hodin a do třídy vstoupila naše paní učitelka třídní s dvojicí mladých lidí. Byli z Ostravy z Vity a chtěli nás seznámit „jak vaří rostlina". V první části nám přiblížili trochu učiva z přírodopisu a pak jsme si hráli a soutěžili.
Ve druhé části jsme plnili úkoly týkající se rostlin a jejich života. Dověděli jsme se, co všechno při růstu rostliny vzniká a taky o rostlinné buňce.
Bylo to moc zajímavé, poučné a zábavné.

Michaela Kančiová, 6. A